Jan Boom


Email: info@bekijk.nl

boom1.jpg boom2.jpg boom3.jpg boom4.jpg boom5.jpg boom6.jpg boom7.jpg

1)Hortensia 40x50cm 2)Marmeren blad 40x60 3)Glas met kersen 30x40cm 4)Zelfportret 40x40cm 5)Peren 40x60cm 6)Kersen 50x40cm 5)Droogbloemen 40x40cm


Het is zo'n jaar of vijfentwintig geleden dat Jan Boom me eens toevertrouwde dat hij zo zou willen schilderen, dat hij een ander met zijn schilderijen zou kunnen geven, wat Bach hem in zijn muziek gaf. Zijn werk uit die jaren zestig was sterk grafisch van karakter, had zware contouren en was bijna star gestyleerd. Eigenlijk, besef ik nu, trachtte hij zijn gevoelens meer uit te dragen door de (vaak gewijde) onderwerpen, dan door de puur schilderkunstige middelen.
Ik schreef toen eens, dat het een kunst was, waarin de menselijke hunkering naar het mysterie de boventoon voerde. Maar de nadrukkelijke symboliek, waarmee zijn werk toen geladen was, droeg een te persoonlijk karakter, moest teveel verklaard worden.
Toen vertrok Jan Boom van de stad naar het platteland en dat was van grote invloed op zijn ontwikkeling; hij hervond het contact met de natuur, met de eenvoud. Zijn expressionistische visie maakte (je kunt rustig stellen, met veel strijd) plaats voor een verstilde mildheid. De symboliek verdween uit zijn werk, de mens langzamerhand ook en richtte zich helemaal op het stilleven.
Geen pronkstukken, maar heel eenvoudige zaken, een paar kannetjes of flesjes, een klein boeketje, een paar broodjes of vruchten, wat verfrommeld papier; zo van zelfsprekend. Dat je de indruk krijgt, dat hij die objecten schilderde zoals ze toevallig stonden. Heel intensief maar ook heel liefdevol moet Boom dat alles geobserveerd hebben. De compositie is heel sober, ongecompliceerd en de stofuitdrukking is vaak, kijk maar eens naar dat marmeren tafelblad, ronduit indrukwekkend gesuggereerd. Daarnaast is er een delicate uitwerking van een in alles doorgedrongen zacht licht die de voorwerpen één voor één een bijna tastbare plasticiteit verleent.
Toch is het niet met puntige penseeltjes gepeuterd. Jan Boom is verre van een fijnschilder, zelfs zijn contouren vervagen in een lichtend gekleurd grijs. Het wordt allemaal aangegeven in een forse, duidelijk zichtbare toets.Een gekleurd grijs; je wordt niet bepaald overvallen door lawines van kleur. Er knalt je niets tegemoet, maar je komt, zonder dat het eigenlijk direct tot je door dringt, onder de bekoring van het kleine. En dan bedoel ik niet alleen het formaat van Boom's schilderijen, maar vooral zijn onderwerpen.
Vreemd genoeg brengen deze schilderijen je in eerste instantie even in de war; zover zijn we al. Is het niet allemaal te verfijnd, te verstild, straalt er niet teveel geluk van af is het niet te mooi?
Schoonheid is bijna een angstaanjagend begrip geworden in de kunst. Deze doeken hebben nog alles van doen met schone kunsten, maar dan wel op de manier zoals Matisse het eens uitdrukte: 'Mijn streven is erop gericht een kunst te scheppen, die voor de beschouwer een kalmeringsmiddel voor de hersenen is, een rust pauze, die hem een aangename zekerheid biedt en hem rust en vrede verschaft.'
Jan Boom bepaalt je ook nadrukkelijk bij het feit, dat, al ga je gewoon door in een bepaalde traditie, je puur en alleen door je persoonlijkheid telkens weer iets kunt voortbrengen, dat volkomen nieuw is. Onze zeventiende eeuwers schilderden onderwerpen als Boom, de impressionisten deden het, maar het is allemaal totaal onvergelijkbaar. En toch zijn het allemaal weergaven, afbeeldingen van de werkelijkheid. Of beter, van een werkelijkheid. De werkelijkheid van Boom, de altijd weer boeiende, wonderlijke wereld van het gewone.
Ger Kruis, Trouw


Tentoonstellingen Jan Boom vanaf 1970.
1972. Galerie Micro. Oosterhout.
1974. Agnietenhof. Tiel.
1976. Nieuwe Doelen. Gorinchem.
1983. Kunsthandel Borzo. Den Bosch.
1983. Galerie Aelbrecht. Rotterdam
1984. Galerie Aelbrecht. Rotterdam
1984. Casino Knokke. Knokke. (Groepstentoonstelling)
1985. Radio programma Jan Boom. (30 min)
Televisieprogramma. In Beeld Jan Boom. (30 min)
1988. Art Gallery Gerard. Wassenaar.
1990. Petit Parade Singermuseum. Laren.
1990. Galerie Petit. Amsterdam
1991. Galerie de Vis. Harlingen.
1991. Cultureel centrum de Klinker. Winschoten.
1993. Galerie Bert Borkus. Breukelen.
1994. Galerie Needien. Neede.
1995. Galerie Petit. Amsterdam.
1996. Nieuw werk Kunsthandel Borzo. Den Bosch.
1997 en 1998 Kunstrai. Amsterdam.
1998. Galerie De Vlierhove. Blaricum.
Doorlopend werk te bezichtigen bij Kunsthandel Borzo. Galerie Needien.
Galerie Petit en Galerie Heinz Janssen te Kevelaer.
Werk in diverse verzamelingen: I.N.G. Bank. Douwe Egberts. A.B.N.Bank. Nationale Nederlanden, Enz.
Voor informatie:Tjerk Boom